zondag 25 augustus 2013

gele snuitkever (lixus angustatus) en rode libelle(libelula rojo)

Vandaag was het weer zo'n dag. Iedere keer rennen om de camera te halen. Bij het plukken van de amandelen viel er een gele snuitkever uit de boom. Nadat ik hem opgeraapt heb en in de emmer naar huis vervoerd  kon ik gaan fotograferen. Nu blijkt het een Lixus angustatus te zijn, een van de 6000 soorten uit deze familie. Ze staan bekend dat ze zich laten vallen uit de boom als ze ontdekt zijn en blijven dan voor dood liggen. Verder eten ze hoofdzakelijk blad, bloemen, twijgen wortel of bast van diverse planten. Ze staan niet bekend als schadelijke insecten.


En toen de rode libelle. Dat beest wilde eerst niet stilzitten, maar na een goed gesprek ging hij dus poseren.
Ik heb geprobeerd om hem te determineren maar dat is nog niet goed gelukt. Mijn libelle heeft oranjegele poten en een goud gele glans over de vleugels. Misschien is het een nog niet volwassen exemplaar?? Het vrouwtje is namelijk geel, we zagen ze gisteren paren, maar om dat te fotograferen ging mij te ver......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten