donderdag 13 juni 2013

Over kaas gesproken......

Spanje kent heel veel lekkere kazen; elke regio heeft zo haar specialiteiten. Van geiten/schapen- en koemelkse kaas of een mengsel van deze drie; blauwschimmel, jong, oud, pittig, zacht of smeltend

Een van de weinige kazen die met pure koemelk zijn bereid is de Mahon uit Menorca; de schil is eetbaar, omdat deze is ingewreven met olie en paprika, dus geen kunst/plasticschil. Tetilla en San Simon zijn jonge kazen die de vorm van een punt hebben.

En natuurlijk vind je schapenkazen - Manchego, Idiazabal, Roncal; geitenkazen zoals Cabrales (met blauwschimmel) en Murcia con vino, waarbij de kaas een tijd in rode wijn is gerijpt, zodat hij een rode korst en een specifieke smaak krijgt. 



Heel vaak vind je de ''gemengde'' kazen, uit 2-3 soorten melk dus, zoals deze Entrepinares  


Persoonlijk vind ik de echte Hollandse Boerenkaas , ambachtelijk bereid uit rauwe melk, met minder zout en chemie; maar heerlijk van smaak, het lekkerst. Maar waar koop je deze kaas? Want ''fabriekskaas'' is overal in de supermarkten te koop. Maar heb je eenmaal boerenkaas geproefd, wil je niet anders meer. Maar nu heb ik het gevonden! Via www.boerenkaasonline.nl had ik recent heerlijke boerenkaas besteld en binnen 3 dagen in huis. Puike service, redelijke prijs en uitstekende communicatie. Dit is een bedrijf dat klantgerichtheid en service hoog in het vaandel heeft!


Dus vanaf nu kan ik mijn ''eigen'' boerenkaas, naast alle andere lekkere kazen die hier te koop zijn, simpel via internet bestellen. Een aanrader, dit bedrijf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten